Stichting
GRAFMONUMENTEN
Sint
Pieter.
H Antonius Bernardus
Wamsteeker
Dit grafmonument werd gerestaureerd door
Stichting GRAFMONUMENTEN
Sint Pieter.
- Een corpus -
In den
schaduw van / Christus kruis / rust in vrede / Antonius Wamsteeker
/ overl. 2 feb 1939
|
|
|
|
Het grafmonument werd vervaardigd door J.
Delcourt. |
De oude situatie voor de restauratie. |
Na de restauratie. |
De ouders van Antonius Bernardus
WAMSTEEKER waren:
Joannes Antonius WAMSTEEKER geboren op 15 april 1838 te Amsterdam.
Hij huwde (1) Anna Maria
VAN WEENEN, dochter van Petrus Wilhelmus VAN
WEENEN en Anna Elisabeth MOSING,
14 mei 1858 te Amsterdam. Anna werd geboren omtrent 1839 te Amsterdam. Zij
overleed 25 oktober 1862 ruim 23 jaar oud te Amsterdam.
Joannes Antonius huwde (2) Wilhelmina Jacoba STARINGH,
dochter van Cornelius Gerardus STARINGH en Elisabeth
VLEK, 7
januari 1864 te Nieuwer-Amstel. Wilhelmina werd geboren in 1841 te Amsterdam.
Wilhelmina overleed 16 januari 1880, ruim 39 jaar oud te Amsterdam.
Joannes Antonius huwde (3) Johanna
Christina HECK, dochter van Frederik
Christiaan HECK en Maria Magdalena BAARENTS,
19 april 1881 te Nieuwer-Amstel. Johanna werd geboren omtrent 1840 te Amsterdam.
Johanna overleed 12 maart 1928, 88 jaar oud te Amsterdam. Zij werd op 15 maart
1928 begraven te Diemerbrug Begraafplaats "Rustoord". Bij overlijden
Koninginneweg 251 Amsterdam.
Joannes Antonius overleed 12 juli
1899, 61 jaar oud Vaartweg 45 te Hilversum. 1858:
fabrikant,milicien/koopman,mobiel schutter. 1864: goud-zilverkashouder in 1864.
1889: goudsmid in 1889.
Antonius Bernardus WAMSTEEKER werd
geboren op 22 juni 1866 als tweede kind van twaalf kinderen uit het tweede
huwelijk van zijn vader te Amsterdam. 21 maart 1921 besluit de gemeenteraad van
Maastricht Buitengoed Slavante te verpachten aan Wamsteeker. Op Slavante wonende werd hij ziek; hij
kreeg een longontsteking. Omdat hij op Slavante zonder verwarming en verzorging
was, werd hij opgevangen en verpleegd door een Zelatrice - een lid van een
Rooms-Katholiek broederschap of een soortgelijke organisatie - in een huis in de Frankenstraat te Maastricht.
Er was geen plaats in het ziekenhuis te Maastricht. In het huis van de familie
De Vries overleed hij
en werd opgebaard in de kleine voorkamer. Zijn grafkist met open deksel moest
schuin tegen de muur geplaatst worden in deze kleine kamer. Hij overleed in de
Frankenstraat 151 te Maastricht op 2 februari 1939, 72 jaar oud en werd 6 februari
1939 te St. Pieter begraven. De aangifte van zijn overlijden te Maastricht wordt
gedaan op 3 februari 1939 door
Eugène Rikmenspoel, advocaat
procureur, 47 jaar oud wonende te Maastricht
De Limburger Koerier van 4 mei 1920 meldt:
"Een voorstel van B. en W. om Slavante voor één jaar voor f 810.— te verpachten
aan dhr. Wamsteeke werd door dhr. Paris bestreden op grond van de overweging,
dat zulks niet in het voordeel van het buitengoed zelf, noch van de burgerij,
noch van de goede bedoelingen van den pachter zijn zal. Spr. stelt voor, het
gesloten contract te vernietigen. De voorzitter wijst er op, dat er volgens art.
7 van het contract geen bals meer in Slavante mogen gegeven worden. Dhr. Paris
will ook dit artikel zoodanig gewijzigd hebben, dat onder toezicht van
vereenigingen door deze bals kunnen gegeven worden. Dhr. Duysens wenscht er niet
toe mede te werken, dat in Slavante voor het publiek toegankelijke bals gegeven
worden, al gaan ze dan ook voor gesloten bals door. Ten slotte werd een voorstel
van B. en W. geammendeerd door mr. Janssen, om gesloten bals onder goedkeuring
van B. en W. en door weth. Nafzger, dat alsdan toch de tuin voor het publiek
toegankelijk blijft, met, twaalf tegen elf stemmen verworpen. Dhrn. Ubachs,
Köbben, Grabal, Keulen, Klijnen, Lodewicks, Paris, Beniers, van Haaren, Becks en
Paulussen." |
De Limburger Koerier van 24
februari 1927: |
|
Nieuwe Tilburgsche Courant van 8
februari 1939: |
|
EEN „MODERN KLUIZENAAR"
OVERLEDEN.
"Te Maastricht is
overleden de heer Wamsteeker. Wamsteeker, die geheel
afgezonderd op Slavante woonde, werd een dezer dagen
door een zelatrice gevonden, ziek en in geheel
verwaarloosden toestand. Daar er in 't ziekenhuis
Calvariënberg geen plaats was, heeft zij hem bij
haar thuis geherbergd, waar hij vierentwintig uren
later aan longontsteking overleden is, na
doktersbehandeling, in den ouderdom van zeventig
jaren (moet zijn 72 jaar).
ledereen die Slavante bezocht, zal zich Wamsteeker
of een zijner moraalpreeken zonder twijfel
herinneren, doch niet alleen in zijn „kluis", ook in
de straten van de stad was hij geen onbekende. Hij
protesteerde in het openbaar tegen gevaarlijke
uithangborden van cinema's riep om de directies en
preekte in 't publiek tegen de moderne zeden
verwildering. Ook modewinkels en andere
uitstal-zaken, die tot ergernis aanleiding konden
geven, vielen ten prooi aan Wamsteeker's
verontwaardiging, die hij nimmer onder stoelen of
banken stak." |
Carnaval 1922/23 ten huize van de familie Koene, Papenweg 169 te St.
Pieter.
Staande 2e van links Antonius Wamstekeer,
3e Harry Koene. Zittend 2e van links moeder Koene en de 1e van
rechts Hans Simons.
Bron: Fotocollectie GAM nummer 4545. |
|
Herkomst familienaam
Wamsteeker, Wamsteker: nu een vooral Noord-
en Zuid-Hollandse beroepsnaam, die weliswaar uit het Gelderse stamt. Een
wamsteker of een wambuisstikker werd in België een perpoentstikker
genoemd. Door naaien (steken of stikken) maakte hij een buis (nauwsluitende jas)
tegen wam of wamme 'kwetsing' van de huiddelen der torso. In het
Frans heet wambuis pourpoint van het Lat. per 'door' en Fra.
poindre, Lat. pungere 'steken, prikken, kwetsen'. Een wambuis werd
gedragen onder het harnas en de bijbehorende broek heette lendenier. Het
wambuis gaat niet alleen het 'kwetsen, prikken' van de maliënkolderringetjes
tegen, maar ook van wapens. Bron:
Staring
College - Naamkunde.
Antonius Wamsteeker was een
excentriek persoon. Ik noem hem bij voorkeur de neo-kruisvaarder van St. Pieter.
Hij woonde in een nog resterend bijgebouw van het vroegere klooster Slavante en
hij had het hele jaar een kerststal uitgestald in de St. Antoniuskapel behorend
bij Slavante. Tijdens de periode van Kerstmis tot Maria Lichtmis werden de
bidsessies opgeluisterd met muziek en zang. Het "Wees gegroet Maria" is hier
talloze keren opgezegd, vaak door onwetende "opgebrachte wandelaars" ter
boetedoening en voor hun zielenheil. Antonius was een strijder tegen in zijn
ogen de snel voortschrijdende zedenloosheid.
|
De kerststal van Wamsteeker in de St.
Antoniuskapel. Foto: Dhr. Wil Lem. |
|
1934: Antonius Wamsteeker schrijft zijn broer John
naar aanleiding van diens 60ste verjaardag een ansichtkaart van Slavante bij
Maastricht inclusief daarop geschreven een Godsvruchtige boodschap. N.B.: A.M.D.G. =
Ad maiorem Dei gloriam
of ad majorem Dei gloriam, het motto van de Jezuieten: voor de grotere
glorie van God.
Bron: collectie Dhr. Sermon Smitshuysen. |
|
|
Inschrijving in het overlijdensregister van
de parochie St. Pieter. |
|
|
De Limburger Koerier van van 4 februari 1939: |
|
|
|
Wamsteeker afgebeeld op twee
tekeningen gemaakt door Harrie Koene. |
Bron:
Limburgsch dagblad 24-12-1953.
VERTELLING OVER EEN
BRAVE ZONDERLING SLAVANTE: de oudste Nederlandse
speeltuin-onder-geestelijke-leiding. Wamsteker zaliger zond aan staatshoofden
telegrammen.
MAASTRICHT, 23 Dec. (Eigen red.) — Pastoor Theunissen van de nieuwe parochie
Oud-St. Pieter, die op de restauratie van zijn kerk zit te wachten, doet dit
niet in werkloosheid, met de handen in de schoot. Het territoir van zijn
parochie verkennend kwam hij op Slavante. Hier ligt nog altijd de terrassentuin
van het oude klooster der Observanten, waarheen de bruine paters van Maastricht
uitweken toen zij uit de stad gewezen werden Maar de ruil was met menselijke
ogen bekeken niet kwaad, want Slavante ligt er heerlijk. De terrasvormige aanleg
schiep hier een tuin in verdiepingen in de trant van de hangende tuinen van
Babylon. De bovenste etage is 't mooie bos. Van het klooster is nog de
serpentineweg over met zijn hoge grondmuren, een kloostergebouw waarin nog de
oude cellen der monniken zijn, een rond toegangspoortje dat in Assisië kon
staan, zó mooi, het vermaarde kapelletje, en dan geloven wij dat het huidige,
restaurant dat op de plaats van de kerk van Slavante staat ook nog wel de
buitenmuren van die kerk zal bevatten. Waar eens de Minderbroeders brevierden,
stoeien nu de kinderen op wip en draaimolen.
De bruine patertjes uit het verleden zullen zich om deze profanatie niet in hun
graf omdraaien. In Franciscaanse gastvrijheid en blijmoedigheid hebben zij deze
evolutie voorbereid, want ook toen zij hier nog huisden wandelden de
Maastrichtse burgers en burgeressen al graag naar Slavante, rustten bij de
monniken uit op het terras met het heerlijke uitzicht over de Maasvallei en de
paters schonken hun het eigen gebrouwen bier. Slavante is zonder twijfel in ons
land de oudste speeltuin onder geestelijke leiding.
Deze geestelijke leiding over een oord van paradijselijke lieflijkheid heeft in
de twintigste eeuw de heer Wamsteker, de kluizenaar van Slavante, een tijd lang
op zich genomen. Wamsteker was van ons niet bekende origine. Hij was een zeer
vroom man, kwam uit Holland, en verkondigde graag het Woord aan, ons,
inboorlingen van deze contreien. De goede heer Wamsteker huurde Slavante van de
gemeente Maastricht en verhuurde op zijn beurt het café, waar meteen alles wat
naar lichtzinnigheid zweemde uitgebannen werd. Er werd niet meer gedanst. Zelf
ging Wamsteker in het vochtige oude klooster wonen, betrok een der cellen als
slaapkamertje en plaatste daar zijn Beiers-beschilderd ledikant dat met zijn
troonhemel op vier pilaren veel van een ijswagentje had. We hebben hier vaak op
een der stoelen met vioolvormige ruggen naar hem geluisterd als hij in zijn
missionaris-ijver ons uiteenzette hoe de wereld eigenlijk in elkaar zat. Bij
Wamsteker hingen roestige geweren en oude sabels aan de muur. Dit was geen blijk
van oorlogszuchtigheid, al was hij een strijdbaar en hardnekkig Christen. Neen!
Dat ze aan de wand hingen, symboliseerde de non-activiteit van het moordtuig.
Zij hingen daar niet om ze bij de hand te hebben of het moest voor een of andere
kruistocht zijn. Wamsteker had ook de aardigheid om rechtstreeks met
staatshoofden in contact te treden. Hij stuurde telegrammen maar Mussolini, de
Paus, de president van Frankrijk of de Verenigde Staten, waarin hij aandrong op
bekering (eventueel) en wereldvrede. Hij ondertekende dan met zijn adres:
Chateau du Sacré Coeur de Slavante prês-Maestricht.
In het kapelletje had Wamsteker weer nieuwe devotie gebracht. Hij zette er een
Kerstgroep in met rotspapier en afgesneden takken, een blauw geschilderde
lucht-boven-Bethlehem en handhaafde deze Kerststal gedurende het hele jaar.
Wamsteker was het niet eens met de kerkelijke liturgie, die „in ongedurigheid''
steeds wisselt. We moesten altijd aan Kerstmis denken en Wamsteker bad zijn
rozenhoedje bij zijn Kerststal, ook wanneer de Paasklokken over de stad luidden
of de Pinksterzon, aan de hemel brandde. En juist in de zomerdagen brandde hij
van zielenijver. Menig vrijend paartje heeft hij opgevangen op de slingerpaadjes
van het bos van Slavante en — daar hielp geen lieve moedertje aan! — meegetroond
naar zijn Kerststal en overgehaald met hem een Weesgegroetje te bidden. De
specialiteit van zijn lekenapostolaat was, dat dat Weesgegroetje dan een volle
rozenkrans kon worden van vijftien tientjes, door hem met veel eigen gevonden
schietgebeden omlijst. Hij liet de knapen en lieve meisjes dan bidden, zonder
dat ze het zelf wisten, om de lichtzinnigheid uit te boeten die ze misschien
zouden bedreven hebben wanneer de hemel niet Wamsteker op hun bospad geleid had.
Maastricht had zo zijn plezier aan deze moderne kluizenaar, vooral wanneer men
hem in de lunchroom van Vroom en Dreesman na een uitvoerig gebed-voor-het-eten
zeer smakelijk zag zitten smullen en snoepen. Maar het was een braaf manneke,
die duizend keer wel met een druppel aan zijn neus de bidweg ging en bij de
processie van St. Pieter luid biddend vlak achter de „hemel" schreed, de plaats
waar anders Monseigneur of de burgemeester loopt.
Nu pastoor Theunissen de zielzorg op deze helling van de St. Pietersberg gaat
verzorgen, zal hij zeker niet in de nogal brede voetsporen van Wamsteker zaliger
treden, maar in één ding heeft hij de nagedachtenis van de kluizenaar van
Slavante toch geëerd. Hij heeft zich het kapelke aangetrokken. Gemeentewerken
van Maastricht is daarbij behulpzaam geweest. De stal van Wamsteker is
opgeruimd, het interieur hersteld, nieuwe glasramen ingezet. De Enci laat er
licht aanleggen en de gemeente zal er een naar we hopen niet te stompzinnige
lantaarnpaal bij zetten — er liggen in het stadsmagazijn nog wel van, die mooie
oude! En dan komt er een mooi St. Antoniusbeeld in. Maar gedurende de Kerstdagen
natuurlijk toch ook een Kerstgroep! Vanzelfsprekend!
En zo zal dit jaar weer Kerstmis zijn op Slavante. Op alle Zondagen om half vijf
en de weekse dagen om zeven uur, verzamelt pastoor Theunissen bij dit kapelke de
mensen die van goeden wil zijn. Er wordt gebeden gezongen gedeclameerd. Verder
worden er nog Kerstspelen opgevoerd, er treden zelfs solisten op, welpen en
verkenners, het St. Pieterse zangkoor, leerlingen van de Maastrichtse
toneelschool enz. Tegen de avondschemering zal men veel mensen gedurende de
gehele Kersttijd naar Slavante zien klimmen of dalen. Een ster zal hun de weg
wijzen naar het oude bekende plekje van het bos, waar de kille wintersfeer
verjaagd zal worden door 't Kerstkind. En zeker zal er ook nog een Weesgegroetje
gebeden worden voor Wamsteker zaliger, die het altijd zo goed bedoelde, al ging
hier bij gepreste medebidders vroeger het uiterlijk mondgebed wel eens gepaard
met innerlijk gemopper... Maar zelfs dan kan het nog geen kwaad!
|
Huub Noten schreef in Dagblad De Limburger: |
|
|
|
Antonius Bernardus Wamsteeker. Foto:
collectie Stichting Oud
Sint Pieter. |
|
Vincent Berghegge als Petrus, portretfoto 1917.
Bron: collectie Dr. J.W.H. Goossens RAL 000243-001.
|
|
Literatuur:
De Calepin II van Oud Sint Pieter - Maastricht 1982. Annet A.B. Verbout-Wamsteeker: Genealogie Wamste(e)ker. Twee families afkomstig
uit Gelderland - Utrecht 2000.
Miets Morreau: Antonius Wamsteeker, opmerkelijk
bewoner van Slavante. Sint-Pieter vroeger en nu. 12 Najaar 2010 - Maastricht
2010. |
In een van de nissen van de steunmuren aan de
slingerweg naar Slavante had Wamsteeker een kruisbeeld opgehangen.
Deze
crucifix werd in de loop der tijd opgepeuzeld door de houtwormen. In 2004 heeft
iemand een ander beeld op deze plek geplaatst.
Foto's: Breur Henket. |
|
|
De restauratie: |
|
Het corpus "Zjezeke zoonder veu met iezerdraod" op dit grafmonument was
niet meer te herstellen; het had teveel geleden. Een oproep van Stichting
Grafmonumenten Sint Pieter in het parochieblad om de beschikbaarstelling van een
ander corpus werd beloond. Mevr. Bannier schonk ons een mooi koperen kruisbeeld.
Dit was echter te groot en staat te pronken in het museum op de Lichtenberg. Ook
pastoor Delahaije kwam met een suggestie. Dhr. Salden ging ter plekke meten en
kwam met maatwerk: een mooi bronzen corpus. Bij deze hartelijk bedankt.
|
|
Situatie op 22 oktober 2010.
21 oktober 2010 werden de eerste werkzaameden
verricht. Het voorwerk werd rechtgelegd; de binnenplaat eveneens. Het voorwerk
werd
gevuld met witte marmersplit. Het opstaand gedeelte werd schoongemaakt
en beschadigingen werden bijgewerkt. De graftekst werd opnieuw ingekleurd. Een bronzen corpus
bekroont het geheel.
|
|
25 oktober 2010: het bronzen corpus werd bevestigd.
|
1 oktober 2010 werd begonnen met de
restauratie van het grafmonument van Antonius Bernardus Wamsteeker;
27 oktober
2010 werd deze restauratie afgesloten. Deze
restauratie werd mogelijk gemaakt door een donatie van De
Stichting Bonhomme Tielens en bijdragen van "Vrienden van...". 19de
restauratieproject. |
|
Op het voorstuk van het
grafmonument kunnen bezoekers van het kerkhof kleine kerstallen en
daarbij horende figuurtjes en andere "frutsels" plaatsen. |
|
|